Itäroipe: Jawa-CZ 352 ym

Keskustelua muista idän innovatiivisista teknisistä laitteista

Itäroipe: Jawa-CZ 352 ym

ViestiKirjoittaja idänihme » 23.12.2010 18:06

Kirjoitanpa tähänkin osastoon jotakain: Aloin tuossa pari vuotta sitten siivota pihavajaa. Sieltä löytyi useita nuoruudenaikaisia kulkuvälineitä sekä itämaisia että lännempääkin: Jaguar -polkupyörä, jonka sain kymmenvuotiaana, Jawa Stadion moponi vuodelta 1958, 150 ccm Jawa-CZ moottoripyöräni vuodelta 1958, Isäukon Crescent -mopo vm. 1959, Tunturi Automaatti vm. 1973. Aloin niitä kunnostaa aikani kuluksi, nyt ne ovat museokilvissä ( paitsi Jaguar). Mitähän nyt tekisin? Joo, alan uudelleen kunnostaa museo-Mosseani ( 407 vm. 1959). Kävi muuten tuuria, kun sen joskus parikymmetä vuotta sitten löysin. Se oli ostettu Tampereen Autopisteestä samalla viikolla kuin meidän Mossemme, toukokuussa 1959. Oli aivankuin olisi oman autonsa saanut takaisin!
Mutta siitä kaksipyöräisestä itäroippeesta vielä: Jawa Stadion on putkirunkoinen kovaperäinen Jawa 552 -moottorilla varustettu Helkamalla koottu keksintö. Aika alkeellinen kapine, kuten ensimmäiset mopot olivat. Jawa -CZ on 1954 -mallinen pikkupyöräisellä (16 tuumaa) rungolla varustettu siirtymävaiheen malli, jossa on vanha CZ 150 ccm moottori. Tankki ja vanteet ovat maalatut. Äänenvaimentimetkaan eivät ole kromatut. Helkama toi tätä "karvalakkimallia" vain pienen erän. Yleensähän Jawa oli kovasti krominkiiltoinen. Enpä muistanutkaan, kuinka hienoa on ajaa pakkassäässä moottoripyörällä! On se vaan kovien miesten kova laji!
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Itäroipe: Jawa-CZ 352 ym

ViestiKirjoittaja anglia » 25.12.2010 10:28

Asiallista toimintaa :wink:
anglia
 
Viestit: 56
Liittynyt: 18.12.2008 22:26
Paikkakunta: Elimäki

Re: Itäroipe: Jawa-CZ 352 ym

ViestiKirjoittaja idänihme » 08.07.2014 23:02

Pöljä, mikä pöljä! Väärin tuolloin kirjoitin! Enpä ole muistanut korjata.Tuo museo-Jawani on kuin onkin 125 ccm ja tyyppi 351. Oli varmaan toiveajattelua, että se olisi sataviiskymppinen. Niistä kyllä nuoretmiehet tekivät yleensä sataviiskytkuutioisia; moottori on aivan sama, poraus vain on erona. Kätevästi kävi moottoritilavuuden suurentaminen. Kansi sentään vaihdettiin, vaikka puristussuhde kyllä kasvoi 125 -kuutioisen kannella. Hiukan piti ottaa palotilan reunasta, ettei isompi mäntä "kolauttanut päätään kattoon".
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia


Paluu Muu itäroipe

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa