Skandinaviassa eli 403:ssa ei ollut tehtaalta 1500 alumiinimoottoreita, vasta 408 koreissa.
408 on työntötankomoottorillinen auto ja 412 on alumiinimoottorillinen auto, ovatko ensimmäiset 412:t myyty Suomessa 408:na, sitä en tiedä. On voitu puhua, ainakin myyntipuheissa, vain "Terästetystä" tai "Uudesta Elitestä", ja jättää numeromerkinnät kokonaan pois.
Tyyppikatsastuksen vastaista autoa ei ole voinut ensirekisteröidä Suomessa, joten 408 olisi pitänyt tyypittää uudelleen kahdelle eri moottorivaihtoehdolle ja varusteille. Sitäkään en tiedä, onko tämä voitu tuohon aikaan hoitaa nopeasti alta pois Neuvostoliittolaisella pyynnöllä..
Tyyppikatsastustodistuksen päiväyksestä selviäisi, milloin 412 on tyypitetty Suomeen ja on siten ollut mahdollista ensirekisteröidä, sitä ennen Konela on voinut tuoda tietysti jo autoja jemmaan odottamaan myynnin aloittamista.
Se, mikä niiden autojen "virallinen" vuosimalli olisi voinut olla, on ollut varmasti vain sopimuskysymys.
Lisäys:
Minulla on jossakin "Virallisesta Isosta Kirjasta" otettu kopio Konelan maahantuomien autojen lukumääristä perustamishetkestä 90-luvulle saakka, sieltähän sen 412:n aloituksen näkisi, mutta missä lienee..
