Bensiini laadut

Selviytymistarinat ja arkiset kohellukset Itäautojen parissa

Bensiini laadut

ViestiKirjoittaja Elite86 » 06.02.2011 22:14

Nyt kun tuo 95E10 (sisältää 10% etanolia) bensiini laatu on tullut myyntiin, niin ovatko kaikki mosse kuskit siirtyneet turvalliseen 98E5 (sisältää 5% etanolia) laatuun?
Itse olen jo pari vuotta tankannut 98 mosseen, joten mikään ei sinällään ole muuttunut. Mutta ovat uhkailleet että 98 laatu saattaisi hävitä markkinoilta vuoden 2013 jälkeen ja että tulossa olisi vielä uusia bensiini laatuja joissa 15% ja 20% etanolia. Pitääköhän tässä ruveta suunittelemaan jotain muutoksia mossen polttoaine järjestelmään, että sillä pystyisi ajelemaan tulevaisuudessakin :(
Moskvits Elite -74, Cadillac Fleetwood -89
Avatar
Elite86
 
Viestit: 41
Liittynyt: 24.04.2007 12:53
Paikkakunta: Lammi

Re: Bensiini laadut

ViestiKirjoittaja idänihme » 08.02.2011 11:15

Asiasta on monenlaista tietoa! Kulutus ainakin kasvaa, koska etanolin energiasisältö on heikompi kuin bensiinin. Vanhempien moottorien materiaalien sanotaan kärsivän liiasta etanolista; Bensapumpun ja alipainesäätimen kalvot, kumiosat, kaasuttimen ja bensiinipumpun seosmetallit, alumiiniset rakenneosat. Kerrotaan myös syöpymisen lisääntyvän polttoaineen vesipitoisuuden vuoksi, etanoli kun on herkkä imemään itseensä ilmasta kosteutta sekä meikäläisessä ilmastossa muodostuvaa kondenssivettä. Kaksitahtisten ongelmaksi muodostuu öljyn sekoittuminen. Sanotaan, että voiteluöljy ja etanoli erottuvat omaksi seoksekseen bensatankkiin. Kuinkahan käy vanhojen tinalla pinnoitettujen polttoainesäiliöiden. Että asia mukavammaksi tulisi, lausunnot näyttävät olevan erilaisia vähän asiantuntijasta riippuen. Sitten vielä Nesteen asiantuntija sanoo, että lyijyn korvaava venttiilinsuoja-aine ei mahdollisesti sekoitu hyvin etanoliin, ja pitäisi sen kanssa käyttää korkeintaan 5 -prosenttia etanolia sisältävää E 98 -bensiiniä. Nähtäväksi jää, mikä on totta ja mikä tarua...Ainakin on varmaa, että Suomessa ja vähän muuallakin on käytössä niin paljon bensiinillä käyviä vanhan tekniikan laitteita, että jotakin polttoainetta joudutaan varmasti näille pitämään myynnissä vielä pitkään. Millä hinnalla, on sitten eri asia. Kysymyksiä riittää!
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensiini laadut

ViestiKirjoittaja Elite86 » 09.02.2011 13:00

No nythän kuitenkin tuolla http://www.e10bensiini.fi info sivustolla sanotaan, että 98E5 ei poistu vuonna 2013 ja sitä on tarjolla niin pitkään kun on kysyntääkin. Mutta kyllähän tämä bensiininien muutos hamittaa, kun omistan mossen lisäksi kaksi muuta autoa, mukaanlukien käyttöauto, joihin tämä 95E10 ei virallisesti käy. Tosin pienillä muutoksilla saadaan vanhemmat autotkin toimimaan tuolla E10 bensalla, koska jo nyt on saatavilla ulkomailta etanolin kestäviä korvauskaasuttimia ja mekaanisen bensa pumpun voi vaihtaa sähköiseen versioon.
Toivotaan kuitenkin ettei vielä muutamaan vuoteen tarvitsisi moisia muutoksi lähteä tekemään.
Moskvits Elite -74, Cadillac Fleetwood -89
Avatar
Elite86
 
Viestit: 41
Liittynyt: 24.04.2007 12:53
Paikkakunta: Lammi

Re: Bensiini laadut

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 01.04.2019 20:33

Iltaa ystävät. Minä olen ajatellut näin, se aika mitä kesällä käytän mosseani ( elite 1500 ) niin alkuun oli niin että autoni sammuttamisen jälkeen kilisi ja takapotkua tuli päätin että nyt loppuu kilkatus. Join viiniä ja tuli älynväläys, kokeilempa mitä diesel tekee koneelle. Suhde oli 48/2 eli tankilliseen kaksi litraa dieseliä, ajoin moottoritielle ja loikotin menemään mittarinmukaan sataa viittäkymppiä sinnehän taakse jäi " hienotkin autot " . Liekö dieselin haju vai mikä, eipä ollut karstoja kun kotipihalla sammutin. Sammu laakista, talvella tuskin olisi käynyt kaasuttimeen.Syksyllä tankki tyhjäksi ja kaasutin. Keväällä käynnistin sen ysivitosella neljänlitran kannuun ja käymään. Kävi hyvin ja takapotkua ei ollut, tosin tallissa haisi dieseli. vm 77:ssa ei mitattu päästöjä ja nykyään on raja 78 ja siitä mitataan, no käyhän se niinkin. Taas keväällä tankkasin mossen ja tälläkertaa pensiinin sekaan laitoin neljä litraa kakstahtipensiiniä, hyvin pelasi niinkin ei jäkikäyntejä. Ja taas syksyä ajjatellen tankki tyjäksi ja myös kaasutin. Näin olen välttynyt lisäaineilta.
jarkka65
 
Viestit: 238
Liittynyt: 29.11.2005 22:40
Paikkakunta: anjalankoski


Paluu Kokemuksia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron