Mosseni 407 moottorin kannen vaihto

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

Mosseni 407 moottorin kannen vaihto

ViestiKirjoittaja Keeper » 04.08.2006 20:47

Hei

Mosseni kunnon ehostamiseksi vaihdoin auton mukana olleen kunnostetun kannen uusilla venttileillä. Aikaisemmassa kannessa kakkos sylinterin tulpan korjauskierre ei ollut tarttunut ja se vuoti. Auto kävi varsinaisesti 3:lla sylinterillä ja antoi käynnistyksen yhteydessä sinisen savupöllähdyksen pakoputkesta. Olin käyttänyt Mosseani 2 kesää öljyssä Forte puhdistusliuotin ja viimeiksi kuniosien elvytyskemikaalia.

Avattaessa moottorin keinuvipujen alta löytyi ylimääräiset korotusprikat, jolla oli nostettu venttiilipukin asemaa noin 3 mm. Tarkoitus toimenpiteelle ei ole tiedossa. Kaksi venttiilinpään kuppia oli kulunut puhki, joten venttiilien välys oli sitä sun tätä. Muutoin kansi ja männät olivat varsin puhtaat ja kunnossa. Liuotusaine on ollut varsin tehokas.

Sylinterit, männät ja sylinterien pinnan siloisuuden perusteella männänrenkaat olivat varsin hyvässä kunnossa. Autolla on ajettu 72 000 km ja minulla ei ole tietoa, onko koneelle tehty aikaisempia remontteja. Öljynpaineet ovat aivan ohjekirjan mukaiset yli 2 bar ja tyhjäkäynnillä se käy 1,6 bar.

Uuden kannen asennus sujui hyvin.

Käynnistyksen jälkeen käynti oli hieno, musiikkia korville. Moottori kävi melkein kuin isäukkoni uusi Mosse 402 vuonna 1957. Muutos oli aikaisempaan todella iso. Venttiilien "roklotus" oli hävinnyt ja käynnistyksen savutus samoin. Ajossa auton aanitaso laski huomattavasti ja vedossa oli selvä parannus.

Mossemiehen into kasvoi tästä saavutuksesta todella paljon.

Tiedoksi: venttiilin varren O-rengas tiivisteen mitat, mitä Suomesta saa kumiliikkeistä, ovat seuraavat: sisäläpimitta = 8,3 mm ja renkaan paksuus 2,4 mm. Tämä tuntuu sopivan ja sitä saa kaikista teollisuuskumiliikkeistä Etolan toimittamana. Jos jollakin on tarkempaa tietoa, olisin siitä kiitollinen.

Terveisin Keeper
KKu
Keeper
 
Viestit: 58
Liittynyt: 20.08.2005 14:47
Paikkakunta: Jyväskylä

venttiilinvarren kumi

ViestiKirjoittaja repino » 15.09.2006 21:31

Kiitos tiedosta! Hyvä, että kumeja saa ja että on tarkat mitatkin tiedossa! Toi Nysse käsittääkseni tietää kumista kaikenlaista. Se varmaan osais sanoo näistäkin jotakin.
repino
 
Viestit: 145
Liittynyt: 19.08.2005 18:47
Paikkakunta: Nokia

Re: Mosseni 407 moottorin kannen vaihto

ViestiKirjoittaja Keeper » 09.07.2010 13:59

Tervehdys

Mosseni oli seisonut elokuusta 2006 asti telttatallissa. Olin vaihtanut siihen viimeiksi 2006 kesällä uuden moottorin kannen ja venttiilit.

Nyt löytyi sopivasti aikaa ja tälläinen lämmin kesäsää, joten Mosse oli varmasti hyvin "kuivunut" talven jäljiltä.

Rupesin hommaamaan sitä käyntiin.

Ensin latasin akkua 2 päivää.

Tänä aamuna laitoin akun paikalleen, virranjakajan pyörijän paikalleen.

Pyörittelin mootoria kammella mutta vaihde oli jumittunut paikalleen eikä irronnut.

Irroitin polttoaineletkun moottoritilasta ja kaatelin kannulla bensaa letkuun niin, että pumppu ja kaasutin täyttyi. Puhaltelin letkuun, jolloin bensaa tihkui kaasuttimen suuttimesta kurkulle.

Sitten ryypytin Mossea kaatamalla pullosta bensaa suoraan kaasuttimen kurkkuun tilka.

Sitten starttailin Mossea kytkin pohjassa tovin. Ryyppybensa paloi pätkissä ja moottori sätki itseään käyntiin 4 vuoden seisakin jälkeen. Välillä ryypytin pullosta lisää ja starttien käyntipätkät pitenivä kaasua pumppaamalla. Sitten mootori jyrähti jatkuvaan käyntiin.

Kaatelin kaasuttajan kurkkuun kanisterista moottoriöljy noi 0,5 desiä kerrallaan, jotta sain sylintereihin tehokkaan voitelun. Moottorin käyntiääni tasoittui ja hiljeni huomattavasti välittömästi. Kuului vain sellainen ryystäminen kun moottori imi öljyä kuin vaari mansikkasoppaa. Sen oikein kuuli, että moottori tykkäsi öljystä.

Sitten nytkyttelin autoa kytkintä nostellen, jolloin vaihde irtosi ja vaihteita pystyi vaihteleen.

Annoin Mossen käydä noin tunnin ottaen bensiiniä kanisterista. Sekoitin kanisteriin pari desilitraa moottoriöljyä.

Seuraavaksi koitin varovasti liikuttaa autoa pakilla. Toinen takapyörä heitteli hiekka sutiessaan, mutta toinen ei inahtanutkaan, oli jumissa. Käsijarru jumittunut. Heijaamalla autoa kytkimellä jarrukengät paukahti auki. Sen jälkeen ajelin autolla puolituntia talon ympäri.

Voi jee, että mikä tunne ja nautinto. Ihan niinkuin 1958 pikkupoikana istuskellessa aurinkoisena Juhannuspäivänä isäukon uuden Mossen ratissa syreenipuskan varjossa ja Suomen lippu salossa. Syreenien tuoksun ja uuden Mossen hajun sekoituksen aromi saa vieläkin hormoonit jylläämään. Akku latauksella 10 A, öljynpaine 2,2 bar, ja lämpö pyrki nousemaan liikaa, joten piti vaihdella vettä syyläriin jolloin lämpö palautui 80 asteeseen. Ilmeisesti ilmavaivoja.

Nyt seuraavaksi huollan auton katsastuskuntoon. Asennan kuskin puoleisen sivulasin paikalleen, kun Kuopiossa parkkipaikalla asenteelinen ja kallellaan oleva pultasari heitti agressioissaan sylinkokoisen kiven etupenkille lasin läpi.

Ja sitten vain ajelulle Mansoon Mossemiesten kokoukseen. Vai missäs kokous on ja milloin tänä kesänä?

Terveisin keeper
KKu
Keeper
 
Viestit: 58
Liittynyt: 20.08.2005 14:47
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron