402 ja 407 etujousituksen huolto

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

402 ja 407 etujousituksen huolto

ViestiKirjoittaja idänihme » 02.03.2011 9:19

Näissä 402 ja 407 Mosseissa on alatukivarren ulkopään nivel toteutettu olkatuen ja tukivarren välisellä ristinivelellä. Pystykallistuman säätämiseksi on olkatuen alapää sovitettu epäkeskoholkkiin, ja asennelma pysyy koossa sokatun mutterin avulla. Varsinkin vanhimmissa autoissa on epäkeskoholkin alapuolella fiiberilevy, jonka vuoksi muutaman tuhannen kilometrin välein kiristettävä sokattua mutteria. Mikäli välys pääsee suureksi, saattaa loivilla hampailla paikallaanpysyvä säätöholkki päästä pyörähtämään ja seurauksena on pyörän ja jousituksen asentojen muuttuminen. Usein on käynyt niinkin, että nuo mainitut hampaat kuluvat sileiksi, kun säätöholkki on pitempään pyörähtanyt olkatuen alatapin mukana. Säätöholkin alapäässä on suuri kuusiokanta, josta sokatun mutterin löysäämisen jälkeen voi kiertää (Pyörä tunkin varassa) holkkia. Kuusiokannassa on pieni merkkikolo, jonka pitäisi osoittaa jäähdyttimen alakiinnitysmutteria kohti, että säätö olisi oikea. Jos holkin hampaat ovat kuluneet, voi holkin lukita pienellä migin heftillä kiinni alatukivarren ristikappaleeseen ( ei siis olkatuen tappiin). Pyörien pystykallistuman tulee olla 4 mm rajoissa sama molemmilla puolilla. Ellei epäkeskoholkilla säätäen pystykallistumaa saa kohdálleen, voidaan lisäksi koettaa seuraavaa keinoa: Ylätukivarren tukikappale, joka on kiinnitetty etupalkkiin kahdella isolla mutterilla, on hiukan epäsymmetrinen. Kun tämä osa irroitetaan ja käännetään puoli kierrosta, saadaan pystykallistuman säätöön lisää pelivaraa. Etupyörän pystykallistuma on vanteen reunasta mitattuna oltava 0...9 mm pystysuoraan verrattuna (Suurempi lukema tietenkin alareunassa). Tämä mittaus suoritetaan vaakasuoralla alustalla esim. lokasuojan varassa riippuvan luotilangan avulla. Toinen tapa on käyttää isoa suoraa kulmaa mittauksen suorittamiseen. Tärkeätä on siis huolehtia alatukivarren alapään ison mutterin sopivasta kireydestä, kuitenkin niin, että ohjauksen keveys säilyy. Tämän ristikappaleen voitelu on syytä tehdä etupyörä kohotettuna, että voiteluaine menee myös liukupintaan, jonka varassa auton paino on. -Olen tämän maininnut ennenkin, mutta muistutettakoon taas, että ohjausniveliä voi kiristää lisäämällä sopivan aluslevyn nivelen pohjan lukkorenkaan alle. Yläpallonivel kuluu toispuoleisesti. Välystä voi pienentää kiertämällä nivelen pallotappia neljänneskierrosta.Näin tulee nivelille lisää käyttöaikaa.
idänihme
 
Viestit: 576
Liittynyt: 14.02.2008 20:57
Paikkakunta: Nokia

Re: 402 ja 407 etujousituksen huolto

ViestiKirjoittaja BlackRaven » 02.03.2011 19:52

Kiitoksia kovasti näistä, tiedot tulevat tarpeeseen kuhan saan oman mosse projektin maaliin ja pääseen takaisin auton kasaukseen.
BlackRaven
 
Viestit: 6
Liittynyt: 03.04.2010 5:21

Re: 402 ja 407 etujousituksen huolto

ViestiKirjoittaja Keeper » 23.10.2011 18:04

Käytännöllisen tuntuinen ohje korjailla etypyörien tilaa.

Ei ollut pikkupoikana tätä tiedosa 1960-luvun alussa, kun isäukkko peruutti Mosse 402 kanervikkoon ja raidetanko meni hevosen luokiksi.
Mentiin katsomaan Jyväskylän Suurajojen pikataivalta. Oltiin velimiehen kanssa "Aku Ankan veljenpoikien kokoisia"

Kun yritettiin lähteä, niin Mossen etupää ei suostunut lähtemään liikkeelle. Kytkimestä vai nousi sinistä savua ja jäkälä pölisi takapyöristä hyökkäysyrityksessä.

Kuskinpuoleinen pyörä sojotti ulospäin 45 asteen aurauskulmalla, joten jos suoristaisi pyörät, niin jokohan lähtisi. Mutta ei,toisen puoleinen pyöräkin sojotti ulospäin 45 asteen aurauskulmassa!

Voihan limunaati. Peruutettaessa mosse oli osunut kannon päälle sillä seurauksella, että raidetankoputki vääntyi luokille.

No, Mossessa oli sen verran työkaluja, jakoavain, papukaija pihdit ja palopäävasara, että saatiin kätevästi raidetanko irti.

Etsin sitten sopivan painoisen 2 metrin pituisen parkatun ja kovaksi kuivuneen "propsin" pinosta. Velipoika piti tankoa kannonpäällä ja minä mäiskin sitä propsilla, jotta saatin se suoraksi. Ja sitten tanko vai paikalleen.

Ja johan pelitti. Ajo sujui mainiosti. En tiedä, puuttuiko kukaan enää aurauskilmiin. Renkailla ajettiin niin kuin ennenkin, kunnes kankaat tuli esille ja auton tärinät olivat "ihan normaalit"
KKu
Keeper
 
Viestit: 58
Liittynyt: 20.08.2005 14:47
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron