Wartburgin v-öljy

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

Wartburgin v-öljy

ViestiKirjoittaja RiceCupFobia » 07.10.2006 12:59

Mitä oljyä wartbur 353:n vaihteistoon pitää laittaa?
ilmeisesti tyhjennys roppu on vaihteiston alapuolella oleva ja täyttö roppu vaihteiston päällä? Paljonkos laatikkoon täytyy öljyä laittaa?

Uskon että lisäystä tarvitsee, sillä toisen puolen poskilaakeri kitisee ikävästi. onko normaalia, että näistä hajoaa noita laakereita? Auttaako öljyn vaihto vai täytyykö painaa ulkopuolelta öljyä laakerille?
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä
RiceCupFobia
 
Viestit: 6
Liittynyt: 31.08.2006 14:02
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja toveri sladimir » 07.10.2006 20:10

Vaihteistoöljyhän leviää noihin poskilaakereihin.Poistoroppu on laatikon pohjassa ja vaihteiston päällä on mittatikku, jonka reijästä öljy lisätään.Öljyksi automaattivaihteistoöljy esim. Mobil ATF 220.Suositustaulukot voi suositella paksumpiakin öljyjä, mutta synkronoinnin ja vapaakytkimen toiminnan kannalta parasta on tuo automaattilaatikon öljy ja se toimii myös kilpailukäytössä!Mistä muuten päättelet poskilaakerin kitisevän?Tuo poskilaakeri kestää kokonsa puolesta vaikka veturissa!
Trabant 601 S-87, Lada 1500 S-73, Jawa CZ 175-56, K-125-55 Wartburg 353 W-85 ja -79, Barkas B1000-79
toveri sladimir
 
Viestit: 76
Liittynyt: 27.08.2005 20:36
Paikkakunta: Pöljä

ViestiKirjoittaja RiceCupFobia » 25.10.2006 18:44

Löysin vanhan TM:n koeajon, jossa sanottiin öljymääräksi 1.8 litraa.
Vaihteistossa oli öljyä noin puoli desiä!! Poskilaakerin uskon kitisseen, sillä nostin auton pukeille ja pyörittelin vetaria, niin ääni tuli selvästi siitä.
En nähnyt vastaustasi, joten laitoin laatikkoon perus vaihteistoöljyn.. Onko paha asia, vai täytyykö tyhjätä ja laittaa automaattiöljyt tilalle?
Ainakin rupesi vaihteet menemään paremmin päälle uusilla öljyillä:)
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä
RiceCupFobia
 
Viestit: 6
Liittynyt: 31.08.2006 14:02
Paikkakunta: Oulu

ViestiKirjoittaja toveri sladimir » 27.10.2006 17:30

RiceCupFobia kirjoitti:Löysin vanhan TM:n koeajon, jossa sanottiin öljymääräksi 1.8 litraa.
Vaihteistossa oli öljyä noin puoli desiä!! Poskilaakerin uskon kitisseen, sillä nostin auton pukeille ja pyörittelin vetaria, niin ääni tuli selvästi siitä.
En nähnyt vastaustasi, joten laitoin laatikkoon perus vaihteistoöljyn.. Onko paha asia, vai täytyykö tyhjätä ja laittaa automaattiöljyt tilalle?
Ainakin rupesi vaihteet menemään paremmin päälle uusilla öljyillä:)

Väittäisin, että tuo ääni on tasauspyörästön ulinaa, eli normaalia.Eihän tasauspyörästö ajossa juurikaan pyöri.Jos vapaakytkin toimii ja synkronoinnin nopeus miellyttää, ei paksummista vaihteistoöljyistä varmaankaan haittaa ole.Vapaakytkimen ongelma ilmenee siten, että risteykseen tultaessa ei löydykkään mitään pykälää, koska vapaakytkin jää jumiin.Tästä selviää kytkemällä vapaakytkimen pois päältä ja hetken päästä vapaakytkin toimii taas normaalisti.Tilanne on vain hieman veemäinen.
P.S. Jos pystyt vaihtamaan vaihdetta savuvanan katkeamatta, on synkronointi riittävän nopea :lol: !
Trabant 601 S-87, Lada 1500 S-73, Jawa CZ 175-56, K-125-55 Wartburg 353 W-85 ja -79, Barkas B1000-79
toveri sladimir
 
Viestit: 76
Liittynyt: 27.08.2005 20:36
Paikkakunta: Pöljä


Paluu Remonttipalsta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 1 vierailijaa

cron