Eliten perävälitykset ja vaihto pic-uppiin

Remontti- ja virityskertomukset sekä -ohjeet plus entisöinti- ja projektipäiväkirjat

Eliten perävälitykset ja vaihto pic-uppiin

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 02.12.2018 21:09

Kyllähän vanhat veteraanit tietävät perän välitykset. Toiset haluavat pitää originaalina lavamossessa ja toiset haluavat säästää bensiiniä. Öljyt pois perästä tunkilla nostaen perää.
Jotta selitän tämän asian näin ei tarvitse tehdä niin. Mutta lavamosseissa on tiheä perämurikka. Sinne voi vaihtaa sedanin murikan ja rahaa säästyy.
Pähkinänkuoressa näin. Kardaani irti, vedetään vetoakseleita pois, sielltä löytyy neljä pulttia, älkää purkako jarruja pois koska vetoakseleissa on reikä.
Reijstä pultit irti, vedetään vetoakselia noin 40mm-50mm ulospäin peämurikan pultit irti ettei se tipahda rinnoille.
Siellä on vetoakseleissa sama booritus.
Sedanin perä paikoilleen ja tarkkana tiiviisteen kanssa, jos uusi rikkoituu saat sen itse tehtyä tiivistepaperista, ainakin itse tein ja ei vuotanut öljyä.
Pic-uppini kulki hyvin ja bensiiniä säästyi.
vetoakseleiden laitossa olisi hyvä olla kaksi, toinen pyörittää perän laipasta ja toinen tunnustelee ja työntää vetoakselit paikoilleen.
Minulla ei ainakaan vetoakselin stefat vuotanut, mutta voi varautua jarrujen purkuun jota en usko jollei itse niitä murjo. Mutta jos jarrukegät ovat huonot niin siinä samallahan tulee vaihdettua stefatkin.
Kardaanin laippa voi olla erillainen mutta sen saat ottamalla sen pic-upin perästä. Muista merkitä kardaanipulttien paikat.
Iltahan siinä menee mutta eihän kone huuda leipää. Nopeusmittari pitäisi näyttää oiken koska vaihdelaatikkoon ei kajota.
Että tämmöisiä neuvoja nuoremmille sukupolville. Jarkka.
jarkka65

Re: Eliten perävälitykset ja vaihto pic-uppiin

ViestiKirjoittaja warremies » 09.12.2018 13:10

Jos vaihdelaatikko ja rengaskoko pysyy samana niin eikös se nopeusmittarin näyttämä muutu perävälityksen välityssuhteen muuttamisen myötä? Moottori ja sitä myöten vaihteisto pyörii eri pyörintänopeudella kuin vetävät pyörät ennen muutosta..
warremies

Re: Eliten perävälitykset ja vaihto pic-uppiin

ViestiKirjoittaja jarkka65 » 12.12.2018 16:45

Pyöräkoko pysyy samana. Itse mittasin nopeuden, Toyota corolla näyttää just oikein. 80kmh toyota pic-up 90, minun pic-up näytti omalla perällä 80kmh mitataessa 70kmh vaihdon jälkeen 90kmh, todellisuudessa 80 ja rapiat, ei sillä sakkoja saanut. Joten mitatkaa nopeus ennen asennusta ja asennuksen jälkeen luotettavalla edessolevan auton mittarin mukaan. Joko minulla kävi tuuri tai taito. Minun kirjoitukseni ei takaa että olisi oikein. Lisään vielä tämän. Toyota hiacen pulttijako on sama kun Elitessäkin, mutta vannekoko eri Elite 13" ja hixcen 14" sinne mahtuu matalaprofiiliset renkaat ottakaa myös tämä huomioon.
jarkka65

Paluu Remonttipalsta