Tosta kansiremonttihommasta tuli mieleen, kun mä tein omaan 1500 Mosseeni peltisarjat joskus 80-90 luvun taitteessa. Kansikin oli samassa yhteydessä irti ja muotoilin aukkoja ja kannestakin muistaakseni höylättiin koneistamossa aika siivu pois. Meininkinä oli siis ottaa mossesta "kaikki irti!!"
Mutta takas siihen peltisarjaan. Niistä tuli mallia 4-2-1 ja homma onnistui yli odotusten, kunnes huomasin, että ohjausta vasemmalle käännettäessä kääntövarren pahkena otti peltisarjaan kiinni kohdasta, jossa 2 putkea kulkivat rinnakkain ennen kuin yhdistyivät yhdeksi putkeksi!

Ei muuta kun homma uusiksi ja mä muutin en putket kulkemaan aivan lohkon kyljessä päällekkäin. Tämä oli ainoa mahdollinen asema putkille, jotta kääntövarsi mahtui liikkumaan normaalisti. Seuraavaksi piti sitten ottaa vielä pakosarja pois maalausta varten ja kansikin tais olla vielä kasaamatta. Tässä kohtaa törmäsin seuraavaan ongelmaan, kun pakosarja ei mahtunutkaan enää irtoamaan kannesta. No, jollainlailla saatiin sarja ja kansi kammettua irti mutta takaisin asennus tapahtui siten, että kaveri laski kannen ns. "huulille" samalla kun itse kikkailin pakosarjaa paikoilleen. Konstruktiosta tuli siis semmonen, että ne piti asentaa saman aikaan. Jos laitto kannen ensin paikoilleen niin pakosarjaa ei saanu enää sinne väliin!!!
Kannen kokoamisvaiheessa tapahtui myös ikimuistoinen tilanne! Asensin venttilinjousia paikoilleen ja kansi oli tallin lattialla ja ite olin kontallani vieressä. Olin tehny tavallisesta puusepän puristimesta ventiilivingan, joka sitte jossain vaiheessa lipesi ja jousi ampui tallin kattoon hipaisten matkalla mun silmäkulmaan pienen vekin!!! En uskalla edes ajatella mitä vaurioita olis tullut jos toi jousi olis kajahtanu suoraan silmään!!!
No remontti tuli kuitenkin tehtyä ja Mosseenkin tuli tehoa lisää ihan kivasti! Myös koko pakoputkiston tein uusiksi ja kaasareita kokeiltiin montaa eri vaihtoehtoa. Paras tais loppupeleissä olla joku Ladan kaasutin. Huimin viritys oli tupla-Strömbergit jostain Volvosta tai Saabista. Niitä en kyllä ikinä saanu kunnolla toimimaan!
Mulla on tää kyseinen Mosse vielä tänä päivänä ihan samassa kuosissa, kun vajaa 30v sitten mutta on ollu viimeisen reilu 25vuotta varastossa. Tarkotus on se vielä joskus entisöidä, jota silmälläpitäen olen haalinut paljon uusia tekniikan osia, lamppuja, vilkkuja ja pisteosia. Annas kattoo koska aika olis kypsä siihen?

Peltisarjatkin näky yhdessä kuvassa!

Kokonaisuus on kyllä moottoritilassakin aika synkän näköinen!

Peltisarjan muuten maalasin punaisella "kuumankesto" maalilla, joka paloi pois ensimmäisen kahden minuutin aikana! Näkyy laipoissa vielä olevan punaista vähän jäljellä.

Hauska tarina liittyy tän Mossen hankintaankin. Kaveri tän jostain suulista bongasi ja osti itsellen. Mosse seisoi kuukausitolkulla kerrostaloalueen pihalla ja vähän väliä mä kyselin olisko mahdollista ostaa Mosse pois. Kaverin pitkäjänteinen pehmittäminen toi vihdoin tulosta, kun oltiin joku kerta jossain "baanalla" ja kaveri oli aivan pee-aa. Mulla oli rahaa päällä ja huomasin hetken tulleen ja kysyin onko Mosse myynnissä ja että rahat saa välittömästi käteen? Seuraavana päivänä tehtiin pikku kankkusessa luovarit!!