Riga mopo

Yleinen keskustelu

Riga mopo

ViestiKirjoittaja larssi21074 » 11.09.2006 0:54

Nyt kun tuli tuo ic:n mopo esille niin tulipa mieleen laittaa kuva omasta mopedista.
Kuva

Veikatkaapa vuosimallia. Oikein veikanneelle sulka hattuun! :D
Vihjeenä, vilkaiskaapa jarrukahvaa ja kytkinkahvaa. Niissä lienee yksi vuosimallin suuntaa ilmaiseva seikka. Varma en kyllä ole itsekään vuosimallista.

Mopo on hauska tapaus koska veto on aina päällä kun kytkin ei ole irti ja kytkimen ollessa pohjassa mopoa voi käyttää polkupyöränä. Yksilöhän on täysin entisöimätön ja ajamaton.

Kuva löytyy myös galleriasta.. http://www.wuokila.com/itarautagalleria ... at=0&pos=0
larssi21074
 
Viestit: 103
Liittynyt: 22.11.2005 22:32
Paikkakunta: Mikkeli

Riga -mopo

ViestiKirjoittaja repino » 11.09.2006 15:26

Veikkaanpa vuosimalliksi -90. Muuten: Samalla lailla ensimmäisissä Hopeasauma-, ja "isopyörä" -Simsoneissa ja monissa muissakin viiskytluvun puolivälin mopoissa oli vetopuoli värjestetty, Ne sen aikaiset olivat todella moottoripolkupyöriä, vaikka kyllä niillä polkeminen oli enempi teoriaa, oli se niin raskasta. Mielenkiintoinen toi Riga. Näin niitä joskus neuvostoaikaan Latviassa käydessäni useita. Malli ei kyllä ollut niissä ihan samanlainen, kuin sinun mopossasi.
repino
 
Viestit: 145
Liittynyt: 19.08.2005 18:47
Paikkakunta: Nokia

ViestiKirjoittaja larssi21074 » 11.09.2006 15:29

Kyllähän simson on vielä mopo tähän verrattuna. Eikös simsoneissa ole vaihteet? Nehän olivat hurjia vehkeitä kulkemaan, tehoakin tais olla aika paljon yli 1,5 hv.

Rigassahan on vain "apumoottori".

Tuo vuosimalli on hyvä veikkaus mutta ei oikea. :P
larssi21074
 
Viestit: 103
Liittynyt: 22.11.2005 22:32
Paikkakunta: Mikkeli

ViestiKirjoittaja toveri sladimir » 11.09.2006 15:49

Kuopiossa näitä myytiin 850 mk:n hintaan vuonna 1993.Ei vaihteita, voimansiirron irroitus vain kytkimellä.Vein kaverilleni keskisuomeen sellaisen.Ei sillä kyllä mitään tehnyt, tehoton ja vaikeakäyttöinen.
Trabant 601 S-87, Lada 1500 S-73, Jawa CZ 175-56, K-125-55 Wartburg 353 W-85 ja -79, Barkas B1000-79
toveri sladimir
 
Viestit: 76
Liittynyt: 27.08.2005 20:36
Paikkakunta: Pöljä

Riga-mopo

ViestiKirjoittaja repino » 12.09.2006 11:19

Jaa, siinä Rigassa ei ole vaihteita... No, ei se sitten ole niinkuin vanha Simson, joka oli tosiaan kova menemään. Niissä oli tosin nopeampi välitys, koska ne piti Suomessa vielä ennen vuotta 1958 rekisteröidä kevytmoottoripyöriksi. Mopolaki tuli vasta vuoden 1958 alusta. Muuten: Tuli mieleeni, että Ruotsissa, missä mopedeita oli jo viiskytluvun alkuvuosina, polkusimia todella tarvittiinkin, koska mopon teho oli rajoitettu alle puoleen hevosvoimaan. Ellen väärin muista, alkuun oli tehon yläraja peräti 0,25 hv. Tätä Suomeenkin kaavailtiin. Muistan, miten muun muassa Tekniikan Maailma voimakkaasti kirjoituksissaan vastusti Ruotsin mallin mukaista tehorajoitusta, todeten, ettei Suomen mäkisillä teillä tee mitään olemattomalla aputeholla. Lakiin tulikin sitten moottoripolkupyörän määritelmä, jossa moottorin teho oli korkeintaan 1,5 hv, suurin rakenteellinen nopeus 35 km/h, suurin sallittu nopeus 40 km/h ja suurin sallittu omapaino 50 kg ja moottoripolkupyörä oli varustettava polkimilla. Painorajoitus oli niin ankara, että esim. Syntapin Combinette -mallista oli otettava tavarateline pois, jotta paino jäi alle 50 kg:n. Valvonta oli tarkkaa: muistan, miten kaveri sai sakot Syntapin tavaratelineestä ja poliisi heti ratsiassa irroitti luvattoman telineen. Ei kuitenkaan takavarikoiniut sitä. Jotkut 60-luvun Pappa-Tunturit olivat niin kovia ottamaan ylikierroksia, että ne kulkivat lähes viittäkymppiä ja viranomaiset vaativat rakenteeseen muutoksia. -Korjaanpa sen verran juttuani, että SUURIN SALLITTU RAKENTEELLINEN NOPEUS OLI 30 km / h, ja mopo oli varustettava tyyppikilvellä, jossa oli tiedot välityssuhteesta, kaasuttimesta ja äänenvaimentimen hyväksymisnumero (sama kuin äänenvaimentimessa)
Viimeksi muokannut repino päivämäärä 03.10.2006 14:51, muokattu yhteensä 1 kerran
repino
 
Viestit: 145
Liittynyt: 19.08.2005 18:47
Paikkakunta: Nokia

ViestiKirjoittaja larssi21074 » 12.09.2006 18:04

toveri sladimir kirjoitti:Kuopiossa näitä myytiin 850 mk:n hintaan vuonna 1993.Ei vaihteita, voimansiirron irroitus vain kytkimellä.Vein kaverilleni keskisuomeen sellaisen.Ei sillä kyllä mitään tehnyt, tehoton ja vaikeakäyttöinen.


Minähän vuonna nuo kyseiset mopot olivat valmistettu? Ja kuinkahan paljon niitä on suomeen tuotu?

En ole tämän oman lisäksi samaa mallia suomessa tavannut. Tämä on valmistettu 1989 eli "muutoksen kynnyksellä". Mitenkäs rigan valmistus jatkui 90-luvulla? Kai sieltä edelleen jotain härveleitä tuli.

Tässä omassa yksilössäkin huomaa selvää soveltamista esimerkiksi jarrukahva on aivan toisenlainen kuin kytkinkahva. Toisin sanoen uudemman mallinen jota käytettiin muissa malleissa. Ilmeisesti jo 1989 valmistetut mopot kasattiin jäljellä olevista osista ja sekaan heitettiin osia muista malleista?

Olisi hauska tietää kuinka paljon näitä on säästynyt ehjänä suomessa nykypäivään. Ei varmasti montakaan mikäli niillä on koitettu ajaa.. :lol:

Sama juttu käynyt varmaan kuin myös 90-luvulla suomeen tuoduille Minsk-kevareille. Olivat niin sutta ja sekundaa että varmaan jo kaikki rällätty mökkikäytössä paskaksi. Niitähän ei rekisteriin saanut. Sen takia jouduin himoani hillitsemään Minskiä kohtaan ja ostamaan MZ TS 125 kevarin.
larssi21074
 
Viestit: 103
Liittynyt: 22.11.2005 22:32
Paikkakunta: Mikkeli

ViestiKirjoittaja samarai » 13.09.2006 1:53

Kyllähän noita Riga ja Delta- mopoja (sama valmistaja) oli muistaakseni Virossa pitkälle vielä 90-lukua myynnissä eli ei se siihen "vallankumoukseen" loppunut. :roll:

Sen verran netistä katselin, että toi on Riga 13 ja "Punainen Lokakuu"- tehtaan (Pietarissa- tekee nykyisin mm. Niva-lumilinkoja) - valmistamalla moottorilla. Toihan on tossa kunnossa jo aivan "harvinainen museokapine", sillä Virossakin noista suurin osa näyttää tänä päivänä tältä :wink: .
Avatar
samarai
 
Viestit: 30
Liittynyt: 11.09.2006 22:11

ViestiKirjoittaja larssi21074 » 14.09.2006 12:13

Joo delta ja riga ovat saman firman tuotteita.

Nämä halvat mallit jäivätkin juuri noiden parempien mallien varjoon ja jäivät lähinnä vitsiksi. Mitä suomeenkin näitä on tuotu niin varmasti jokainen on hajotettu mökkikäytössä!

Tuo punainen lokakuu on vanha ja tunnettu valmistaja neuvostoliitossa. Suomessakin tunnetuin polkupyörän apumoottori taitaa olla juuri KO D4.

Ei tuo rigan moottorikaan paljon siitä eroa!
larssi21074
 
Viestit: 103
Liittynyt: 22.11.2005 22:32
Paikkakunta: Mikkeli

ViestiKirjoittaja samarai » 18.09.2006 19:14

"Punainen Lokakuu" -tehtaan historiikin mukaan se valmisti Riga 13 ja 15 mopoja vuodesta -93 alkaen ja 96 myös Stellaa ja Deltaa. Oli kyllä aikaisemminkin sellainen mielikuva, että näitä Rigoja on sekä latvialaisia että venäläisiä . Oliskohan non Toveri Sladimirin kertomat Rigat olleet näitä Pietarissa tehtyjä :roll: .

Punainen Lokakuu-tehtaan nykypäivästä ja tuotannosta kertova video.
Alussa on myös hieman tehtaan historian tuotantoa. Video kestää latautua (n.20megaa) ja "yhdistää"aika kauan!
Avatar
samarai
 
Viestit: 30
Liittynyt: 11.09.2006 22:11

ViestiKirjoittaja larssi21074 » 18.09.2006 19:41

hmm.

Mutta eivätkös kaikki Rigat joissa on Riga teippi tankissa ole latviassa tehtyjä?

Ainakin tuosta omasta niin oletan. Vuosimallikin kun on 89.
larssi21074
 
Viestit: 103
Liittynyt: 22.11.2005 22:32
Paikkakunta: Mikkeli

ViestiKirjoittaja samarai » 18.09.2006 19:56

larssi21074 kirjoitti:hmm.

Mutta eivätkös kaikki Rigat joissa on Riga teippi tankissa ole latviassa tehtyjä?

Ainakin tuosta omasta niin oletan. Vuosimallikin kun on 89.


Joo toi oli hyvä huomio, noissa venäläisissä toi "Riga-teippi" on varmaan kyrillisillä kirjaimilla.

Nimenomaan se -89 varmasti onkin. Pietarissa tuotanto alkoi vasta -93!
Avatar
samarai
 
Viestit: 30
Liittynyt: 11.09.2006 22:11

ViestiKirjoittaja larssi21074 » 18.09.2006 22:27

Pitääpä muuten tarkistaa tuo tyyppikilpi mitä lie muuta kertonee se.

Moottorissa muuten on oma valmistenumero ja vuosi. Se on valmistettu jo 1983 eli 6 vuotta mopoa ennen!
larssi21074
 
Viestit: 103
Liittynyt: 22.11.2005 22:32
Paikkakunta: Mikkeli

ViestiKirjoittaja samarai » 18.09.2006 23:41

Tässä muuten joku riikalainen kaveri "väittää", että noi Riga-mopot olisi kokonaan valmistettu Pietarissa ja että useimmat on vaan suunniteltu Latviassa "Sarkana Zvajgzne"- tehtaalla. :? :roll:

Onkos Larssi tiennyt että IC:llä on ollut myös tällainen 500:n malli :?

PS. nojoo, tuolla "lisätiedoissa" korjataan, että polkimilla varustettu Riga 19 (tarkoittaa sitä 13:ta kuvassa) oli viimeisiä Sarkana Zvajgzne-tehtaan mopoja. :)
Avatar
samarai
 
Viestit: 30
Liittynyt: 11.09.2006 22:11

ViestiKirjoittaja larssi21074 » 19.09.2006 18:01

En ole tuollaisesta ic:stä kuullukaan. En muutenkaan ic:n vaiheita tunne kuin tuonne 70-luvun loppuun. Nuo uuemmat on jääny ilman huomiota.

Kerran kyl meinasin ostaa ic:n planeta sportin mutta en kuitenkaan ostanu kun voin nuo moottripyöräajelut hoitaa omalla piikki Mitsillä tai isän sivuvaunu Mitsillä. Tuo planeta sportti on kaunis pyörä ja "tehokas". Muistaakseni sitä on vielä paranneltu japanin osilla. Vilkut, kahvat, takajouset tai jotain sinnepäin on japsiosia.

Pitää muuten katella tuo vanha puskuri jakso (via baltica). Siinähän oli mainittu jotain rigastakin ja muistaakseni käyty myös entisellä tehtaalla Latviassa.
larssi21074
 
Viestit: 103
Liittynyt: 22.11.2005 22:32
Paikkakunta: Mikkeli

ViestiKirjoittaja larssi21074 » 19.09.2006 18:04

Ja katos piru yhteensattumaa, just "afrika" laittanu kuvan vastaavasta ic:stä tuonne galleriaan.. :lol:
larssi21074
 
Viestit: 103
Liittynyt: 22.11.2005 22:32
Paikkakunta: Mikkeli

Seuraava

Paluu Yleistä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa